Kebnekaise

Om resmålet

Människor mår som bäst och får sina bästa ideér när de tar sig ut från mötesrummen för att hämta kraft i naturen. Att samtidigt få sträva efter ett gemensamt och så konkret mål som Sveriges högsta punkt är få företag förunnat. Ta chansen att tillsammans med Robin Trygg bestiga Sveriges högsta berg under en 4 dagar lång konferens.

Vårt äventyr startar i Kiruna där vi med gemensam transport tar oss till den lilla byn Nikkaluokta, känd som utgångspunkt för vandringar i Kebnekaiseområdet, samt för att inneha många köldrekord. På vår vandring upp till Kebnekaise fjällstation passar vi på att ta en båttur på den vackra glaciärsjön Láddjujávri med utsikt över Sveriges storslagna bergskedja. Kebnekaise fjällstation är en fin anläggning med konferensdel, 3-rätters middag och bastu. Här bor vi bra och får en perfekt balans mellan den utmanande bergsbestigningen och avkopplande natur.

Toppbestigningen av Kebnekaise skall ses som medelsvår och passar de allra flesta. Vi ses i god tid innan avfärd och går igenom allt från packningslistor till genomförande. Väl på plats tar vi hjälp av utbildade guider som ser till att vi får en fin upplevelse mot Sveriges tak.

Vi valde att anlita Trygga Resor för en konferens till toppen av Kebnekaise tillsammans med våra 80 anställda. En fantastisk upplevelse vi alltid kommer ha med oss.

Henrik Berndtsson

CEO, Blixten & Co

Kebnekaise är otroligt vackert och något alldeles extra. Att kunna kombinera en så tydlig målsättning som toppen av ett berg tillsammans med en bra anläggning vid foten av berget gör detta till den ultimata konferensen.

Robin Trygg

Guide, Trygga Resor

Jag kan inte tänka mig en mer inspirerande konferensmiljö. Kebnekaise har allt, äventyret och bekvämligheterna. Trygga Resors proffsiga och personliga arrangemang bidrog till att konferensen blev ett minne för livet för oss alla.

Eva Dverstorp

VD, Folkesson Ekonomiservice AB

Datum och pris

Den bästa perioden att bestiga Kebnekaise anses vara under perioden juli-augusti. Kebnekaise fjällstation är öppen under mitten av juni till mitten av september. Vill man istället bestiga Kebnekaise under vintern vilket är ett helt annat äventyr så är rekommendationen att göra detta under mars-maj.

Sommar

Maila för offert

Konferens Kebnekaise

Vinter

13 + 9 =

Dag 1

Avresa på morgonen från Stockholm till Kiruna. Vår privata buss tar oss bekvämt till Nikkaluokta där väglöst land tar vid. Bagaget flygs med helikopter till fjällstationen, medan vi ger oss ut på vår första vandring på 6 km fram till den vackra fjällsjön Láddjujaure. Efter en kort båtresa över sjön, fortsätter vandringen 7 km fram till Kebnekaise fjällstation. Här väntar skönt bastubad och kanske något kallt att dricka innan vi återsamlas för middag i trevliga Elsas Kök, med delikat ekologisk mat. Vi inkvarterar oss i 4-bäddsrum alternativt 2- bäddsrum och somnar gott av den rena fjälluften.

Dag 2

Tillsammans med Robin Trygg gör vi oss redo för resans höjdpunkt, att bestiga Kebnekaise. Den långa och bitvis tuffa vandringen längs den östra leden upp till Sydtoppen går längs bäckar, branter och glaciärer som tar ungefär 10 timmar. Den sista delen är vi säkrade vid rep, men själva bestigningen är tekniskt sett enkel. När vi äntligen når Sveriges tak belönas vi, om vädrets makter är oss nådiga, med en enastående utsikt över det vackra fjällandskapet. Vi klarade det! Stolta och nöjda över vår prestation njuter vi av den goda maten på fjällstationen i trevlig gemenskap.

Läs hela dag-för-dag

Dag 3

Efter en delikat frukost beger vi oss ut på en vandring till den spektakulära isgrottan, även känd som Pallins Halvjökel. Det är en 150 m lång isgrotta under en av områdets glaciärer. Har vi tur möter vi några av de frigående renar som finns i området samtidigt som vi har utsikt över det vackra Tarfala och dess välkända forskningsstation. För de som är trötta efter gårdagens toppbestigning finns idag även möjlighet att stilla njuta av naturen från fjällstationen eller göra en egen utflykt ned till Karins bro. Kvällens höjdpunkt blir avslutningsmiddag på fjällstationen och trevligt samkväm framför brasan.

Dag 4

Efter frukost packar vi ihop våra ryggsäckar och kliver ombord i helikoptern som flyger oss tillbaka till Nikkaluokta. Om vädergudarna är med oss bjuder flygturen på storslagna vyer över det lappländska landskapet. Privat buss tillbaka till flygplatsen. Vi återvänder med oförglömliga minnen av ett härligt äventyr.