Mount Ramdung

Om resmålet

Välkommen med på en fantastisk vandring upp i den mytomspunna Rolwalingdalen. En dal omnämnd i många böcker och tidigare den enda vägen in i Tibet via land. Målet med resan är förutom en fantastisk upplevelse att skänka bort stora delar av överskottet till invånarna i byarna vi passerar. Med på resan som guide är den rutinerade Annelie Pompe!

Vi tas väl om hand av lokalbefolkningen då vår guide Chhiring dorje Sherpa är född och uppväxt i området som på många sätt är olik den vandring folk vanligtvis gör upp till Mount Everest basläger. Här vandrar vi i stort sett ostört från turister och de områden vi passerar är orörda och genuina. Dalen är befolkad hela vägen upp till byarna Beding och Naa beläget på ca 4200m.

Från dessa byar lämnar vi civilisationen för att ta oss upp mot berget Ramdung, 5900m. Ett berg som trots sin respektingivande höjd inte kräver några tekniska förkunskaper. Från toppen av berget får ni vid klart väder en fantastisk panoramavy över Himalaya och några av världens högsta berg så som Mount Everest, Cho Oyu och Shisapangma.
Välkommen med på en upplevelse utöver det vanliga!

Jag ser otroligt mycket fram emot att komma tillbaka till magiska Rolwalingdalen.

Annelie Pompe

Guide

En upplevelse få förunnat att besöka ”riktiga” Nepal och dess magiska människor och natur.

Robin Trygg

Looking forward to show people my home and birthplace. The Rolwalingvalley is really something special.

Chhiring dorje Sherpa

Datum och pris

Den bästa tiden att vandra i området är under våren och hösten då det övriga tider råder monsunperiod med stora mängder nederbörd och dålig sikt. Vi har valt att lägga den här resan under hösten.

Fyll i formuläret för mer information

10 + 1 =

Dag 1

Lämnar Sverige för resa mot Kathmandu.

Dag 2

Vid flygplatsen i Kathmandu möts vi upp av Chhiring dorje Sherpa. Vi tar oss sedan med privat transport till vårt hotell för gemensam middag och genomgång av resan.

Dag 3

Idag tar vi oss runt i huvudstaden för att besöka Kathmandus sevärdheter. Bland annat det välkända Boudhanath & Swayambunath.

Dag 4

Tidigt på morgonen lämnar vi Kathmandu för att med buss ta oss till Cheget. Där ifrån vandrar vi till byn Simigaon där vi stannar över natten.

Dag 5

Från Simigaon tar vi oss till fots vidare till byn Kyalje på 2600m höjd. En vandring på ca 5h.

Dag 6

Idag tar vi oss vidare uppåt i dalen till byn Beding, beläget på 3700m höjd. En vacker dag med fantastisk natur och ca 6h vandring.

Läs hela dag-för-dag

Dag 7

Efter några dagars vandring upp på allt högre höjder är det idag dags för resans första acklimatiseringsdag. På så sätt vänjer vi kroppen vid den allt mer syrefattiga omgivningen. Idag passar vi på att besöka byns kloster och om vi har tur hälsa på den lokala laman.

Dag 8

Med en välbehövlig acklimatiserinsdag bakom oss känns kroppen bättre och vi tar oss nu upp till byn högst upp i Rolwalingdalen vid namn Naa, 4200m. Det är en relativt kort vandringsdag som tar ca 3h. I den här byn föddes vår guide Chhiring.

Dag 9

Höjden börjar nu göra sig påmind allt oftare och därför tar vi en acklimatiseringsdag även i Naa. Här förbereder vi oss det sista inför den kommande bestigningen.

Dag 10

Vi lämnar civilistationen och vandrar upp i bergen. Målet med dagen är Yalung Ri BC,4800m. En vandring som tar ca 4h i uppförsbacke.

Dag 11

Vid Yalung RI BC stannar vi för en acklimatiseringsdag och börjar göra oss bekanta med expeditionslivet i tält. Idag tar vi kortare dagsturer och njuter av den fantastiska utsikten.

Dag 12

Målet är dessa dagar att succesivt ta fler höjdmeter och sätta upp camp 1, 5200m. Beroende på väder och vind har vi estimerat två dagar för detta.

Dag 13

Dag 14

Resan har nu pågått i två veckor och vi har nått camp1 på 5200m höjd. Här ifrån kommer toppattacken att göras och vi laddar våra batterier så gott det går genom att äta, vila och njuta.

Dag 15

Idag går vi mot toppen av Ramdung, 5200m. Från toppen får vi vid klart väder en fantastisk panoramavy över Himalaya med utsikt över några av världens högsta berg så som Everest , Cho Oyu och Shisapangma. Från toppen återvänder vi sedan nedåt till vårt basläger.

Läs hela dag-för-dag

Dag 16

Trötta och glada fortsätter vi nedåt på lägre höjd. Lungorna fylls succesivt med mer syre och det blir lättare att andas ju längre ned vi kommer. På eftermiddagen är vi tillbaka vid byn Beding.

Dag 17

Från Beding fortsätter vi nedåt mot byn Kyalje, en vandring där vi känner igen oss sedan tidigare.

Dag 18

Nu börjar vi närma oss civilisationen och ser så smått bilvägen nedanför oss i dalgången. Inatt sover vi i byn Simigaon.

Läs hela dag-för-dag

Dag 19

Från Simigaon går vandringen vidare till Chetchet där vi hoppar på en privat buss som tar oss tillbaka till Kathmandu.

Dag 20

Vi vaknar upp i Nepals huvudstad Kathmandu. Idag är en fri dag där vi kan passa på att handla souvenirer, besöka turistområdet Thamel, eller bara ta det lugnt i hotellets swimmingpool.

Dag 21

Flyger från Kathmandu med massor av minnen och upplevelser i bagaget.

Läs hela dag-för-dag

Dag 22

För oss som flyger tillbaka till Sverige är vi nu åter på svensk mark.